Начало форум Технически раздел Купе, изпускателна система катализатор

катализатор

Модератори: dakata_B4, rado_cerber


Мнение 17 Юли 2014, 11:30

Мнения: 182
Местоположение: гр.Нови Искър
Кара: audi B4 КОТВА 20V

източник : http://www.autoreview.bg


Катализаторът - устройство, проблеми и премахване

В последно време един от най-обсъжданите проблеми е свързан с опазването на околната среда. Страхът от глобално затопляне изостря законодателните инициативи за ограничаване на изхвърляните в атмосферата отровни вещества като азотният оксид (NO), който има изключително пагубно влияние върху озоновия слой. Като един от основните замърсители на атмосферата в глобален план, се посочва автомобилният транспорт. Това е причината, ежегодно да се прилагат строг надзор и множество ограничения на автомобилните производители. Днес тяхната продукция трябва да отговаря на редица екологични изисквания, които стават все по-строги с всяка изминала година. Развойните отдели на автомобилните компании са в непрекъсната надпревара с времето, конструирайки нови системи намаляващи вредните емисии. Това води до появата на един ключов компонент, намиращ място във всички съвременни автомобили - "Автомобилния каталитичен конвертор", по-известен като катализатор. Катализаторът е елемент от изпускателната система на автомобила със съществено значение за намаляване на емисиите от вредните газове, които двигателят отделя в атмосферата.

Устройство и действие

Катализаторът представлява една или няколко керамични или метални пити изградени от множество кутийки с дебелина на стените от 0.2мм.. Те са затворени в обшивка от висококачествена стомана и термоустойчива вата. Съвременните катализатори се произвеждат от керамика на базата на елемента кордиерит, покрита с много фин слой (20-60 микрона) от благородни метали, които са от съществено значение за протичането на химичният процес. Те са от групата на платината – Pt, Pd, Rh. Платината е предпочитана, защото осигурява добро окисляване на въглеродния окис и въглеводородите. Освен това, тя е устойчива на серните съединения, които се намират в отработените газове. Допълнително се използват паладий и родий, като родият е особено полезен за разпадането на азотните окиси. Действието на катализатора се базира на химична реакция, предизвикана от висока температура. При достигане на температура в питата на катализатора от 250-300C, стартира реакция на окисляване на вредните газове: CO – въглероден оксид, HC – въглеводород и NO – азотен оксид. Те биват неутрализирани чрез добавянето на молекула кислород.Така вредните елементи се превръщат съответно в: CO2 – въглероден диоксид, N2– азот и H2O – вода.

Катализаторът отвътре



При някой бензинови автомобили вместо керамична пита, близо до двигателя се поставя метално фолио. То се произвежда от неръждаема стомана и също е покрито с тънък слой благородни метали. Катализаторите се характеризират с голямо разнообразие и сложност, но като цяло могат да бъдат разделени на два основни вида – "оксидиращи" и "три-пътни катализатори".

Оксидиращите се използват в САЩ още от 70-те години. Те пречистват добре въглеводорода и въглеродния оксид, но не се справят с азотния оксид.

В съвременните бензинови автомобили, най-често се прилагат три-пътните катализатори. При тях се осъществяват трите вида реакции на оксидация на CO, HC и NO до получаване на CО2, H2O и N2.

При дизеловите двигатели се използват "NO абсорбиращи катализатори" и "филтри за твърди частици" (DPF). В последно време, все повече в дизеловите двигатели се използва и “селективната каталитична редукция”, като метод за намаляване на емисиите от азотен оксид. Това става чрез използването на амоняк или амонячни прекурсори в среда, богата на кислород. В отделно гърне амонякът се впръсква, пречиствайки повторно изгорелите газове, сажди и др.

Проблеми и запушване на катализатора

Прегарянето на вътрешната пита на катализатора е една от най-честите причини за неговото затлачване и повреда. То обикновено се дължи на богата горивна смес и следователно попадане на неизгоряло гориво в изпускателната система. Там то се възпламенява, довеждайки до драстично повишаване на температурата и прегаряне на решетката. Много често след неуспешни опити за палене, или бутане се натрупва гориво, което изгаря неконтролирано в каталитичното гърне, разрушавайки неговата структура. Поради тази причина е непрепоръчително автомобили с катализатор да се палят с бутане.

Проблем с катализатора би възникнал и ако се използва бензин богат на олово. Оловото се наслагва върху катализаторният слой, като запушва кутийките и намалява пропускливостта на системата.

Ако автомобилът гори масло, това също може да причини запушване на каталитичната решетка.

Често срещани са и механичните повреди по катализатора в следствие на удари, продължителен и силен резонанс и други, които биха нарушили крехката решетка.

Премахване на катализатора

Широко разпространено е мнението, че след един пробег от 150-180хил. км., катализаторът престава да функционира и става негоден. Много често, само на база на изминатите километри, родните "майстори" решават, че катализаторът е заминал и трябва да се отстрани. Истината е, че има много фактори, които влияят на работата на катализатора и ако автомобилът е експлоатиран правилно, с хубави горива и изправна горивна система, ресурсът му е много по-голям. Имайте в предвид, че в Западна Европа, от където идват повечето употребявани автомобили, се следи много стриктно за екологичните норми, при преминаване на техническите прегледи. Освен това горивото е значително по-добро от българското. Затова ако наскоро сте си купили автомобил нов внос и в сервиза настояват да ви премахнат катализатора, определено трябва да се усъмните в техните подбуди. Заради съдържащите се ценни метали е масова практика да се свалят катализаторите на наивни клиенти, без да има основателна причина. След това, те биват препродавани с доста добра печалба на пунктовете за цветни метали. Това явление е прераснало в цяла индустрия, като не са редки случаите и на откраднати катализатори!

Преди да преминете към премахване на вашия катализатор е препоръчително да проверите нивата на изгорелите газове на газ-анализатор. Такива има на всеки пункт за технически прегледи. Ако нивата на въглероден окис са повишени, това е почти сигурен признак за нефункциониращ катализатор.

Други признаци са нехарактерната миризма на развалени яйца и амоняк от ауспуха, неустойчиви обороти на празен ход, ниско налягане на газовете излизащи от ауспуха. Ако карате вашият автомобил, предимно в града - с кратки преходи и непостоянни обороти, на теория може да "отпушите" катализатора с по-продължително извънградско шофиране при постоянни обороти.

Ако катализаторът е много задръстен е възможно да усетите значително по-висок разход на гориво и осезаема липса на тяга. В такъв случай премахването му е наложително. Имайте в предвид, че цената на нов катализатор е в порядъка на 800 - 1000лв., затова ако сте го премахнали, а нямате възможност за нов, на негово място е препоръчително да се постави резонаторно гърне.

В действителност отсъствието на катализатора няма да се отрази негативно на вашия автомобил. Дори напротив - може да усетите повече мощност и по-нисък разход на гориво. Истината е, че повечето автомобилни производители слагат катализатори на своите автомобили само защото са задължени от законите за екология, налагани все по-строго в целия свят.

Въпреки предимствата да карате без катализатор ви препоръчваме да си го запазите възможно най-дълго. Много скоро България, като членка на Европейският Съюз, ще трябва да обърне внимание на еко изискванията и да стегне либералният режим по отношение на екологичните норми и техническите прегледи. Тогава собствениците на автомобили с премахнат катализатор, ще бъдат принудени да плащат непосилни данъци или да го възстановят за да преминат технически преглед.
Ein Auto hat dann genügend Kraft, wenn man schon beim Aufschliessen Angst hat - Walter Röhrl
  


Назад към Купе, изпускателна система



cron
Регистрирай се! В момента разглеждаш форума като гост и нямаш достъп до всички функции на сайта.